Ο ζωγράφος που σε επτά δεκαετίες έβαλε την υπογραφή του σε 1.000 λάδια, 4.500 σχέδια κι υδατογραφίες και σε 15.500 χαρακτικά, ο δηµιουργός της πιο διάσηµης «Κραυγής» στην ιστορία της Τέχνης, ο καλλιτέχνης που κατάφερε να µετατρέψει τον πόνο και τον θάνατο σε τέχνη, ο Νορβηγός Εντβαρντ Μουνκ.
Η πρώτη του ερωµένη – µία παντρεµένη γυναίκα που ερωτεύτηκε σε ηλικία 22 ετών – τη 15χρονη αδελφή του που πέθανε από φυµατίωση, γεγονός που στοίχειωσε τη ζωή του και την αγαπηµένη του καρέκλα. Και µαζί το άρωµα της αρρωστηµένης του ζωής, καθώς έπασχε από µανία καταδίωξης, είχε νοσηλευτεί σε σανατόριο και κινδύνευε να µείνει παράλυτος από την υπερβολική κατανάλωση αλκοόλ. Είναι µερικές µόνο από τις εικόνες που έχει αποτυπώσει στα 80 χαρακτικά του. Στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Τελ Αβίβ, φυλάσσεται µία από τις µεγαλύτερες συλλογές χαρακτικών του Μουνκ εκτός Νορβηγίας. Βασικούς ρόλους κρατούν έργα όπως ο «Θάνατος στο δωµάτιο της άρρωστης», όπου απεικονίζεται η αδελφή του Σοφί να κάθεται σε µια καρέκλα – την οποία ο ίδιος δεν αποχωρίστηκε ποτέ – και τον ίδιο να φεύγει από το δωµάτιο.
Το «Πλάι στο νεκρικό κρεβάτι», όπου ο Μουνκ αποτυπώνει την αδελφή του να ξεψυχάει ενώ στον απέναντι τοίχο εµφανίζονται µορφές, καθώς ο καλλιτέχνης δεν απέκλειε το ενδεχόµενο να υπάρχει παράλληλη πραγµατικότητα, αόρατη στο ανθρώπινο µάτι. Το «Φεγγαρόφωτο Ι» όπου γνωρίζουµε τον πρώτο του έρωτα, τη Μίλι Θάλοου, σύζυγο στρατιωτικού γιατρού, κυρία της υψηλής κοινωνίας της Κριστιάνια (σηµερινό Οσλο) η οποία και τον µύησε «σε έναν κόσµο που δεν είχε φανταστεί ποτέ».
Σάββατο 27 Νοεμβρίου 2010
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου