Σάββατο, 21 Αυγούστου 2010

Η σκέψη απόλαυση

Για την ψυχανάλυση, σύμφωνα με τον Λακάν, η σκέψη είναι απόλαυση, διότι για το ομιλούν πλάσμα η σεξουαλική απόλαυση είναι απαγορευμένη. Πράγμα που έχει ως συνέπεια να μην μπορεί να καταφύγει παρά μέσα στο νόημα.
Η σκέψη προέρχεται από το σώμα όταν αυτό καταλαμβάνεται από τη γλώσσα και γι΄αυτόν το λόγο είναι επίσης ένα πάθημα. Πάσχουμε από τη γλώσσα, πράγμα που επιφέρει αποτελέσματα ΄σκέψης΄.
Αυτό που καθιστά δυνατή τη σκέψη δεν είναι η επικοινωνιακή δύναμη της γλώσσας, αλλά η αδράνεια της γλώσσας.
Αυτή η αδράνεια εξυπακούει ότι η γλώσσα παράγει επίσης το μη-νόημα και το εκτός-νοήματος που έρχονται από τον Άλλο και που συνθέτουν τον κόμβο που μας κάνει να ΄σκεπτόμαστε΄με όλες τις σημασίες της λέξης. Και αυτό έχει να κάνει με ό,τι αντιστέκεται στη ΄Γνώση΄μας.
Για τον Freud, o έμφυλος Άλλος είναι το αίτιο της σκέψης μας. Η σκέψη στοχεύει στην επαναφορά του νοήματος και του οικείου αυτού που προέρχεται από τον έμφυλο Άλλο. Έτσι περισσότερο από έναν Λόγο, η σκέψη είναι ένα πάθημα που προέρχεται από τον΄Αλλο, αλλά αναπόφευκτα δεν βρίσκει το στόχο της.
Η σκέψη γεννάται από την απώθηση και όχι αντιστρόφως. Ο σεξουαλικός σύντροφος μας κάνει να σκεπτόμαστε. Αλλά ακριβώς η επιτυχία της στόχευσής του και η απουσία του μας κάνουν να επιλέγουμε να στοχαστούμε τον κόσμο, ενώ παράλληλα νιώθουμε αναστολές να στοχαστούμε το σεξουαλικό. Το να στοχαζόμαστε τον κόσμο, από την εποχή των στωϊκών, εκθέτει τον άνθρωπο στην θεώρηση πως είναι ο κύριος του κόσμου και του πεπρωμένου του. Ο άνθρωπος πρώτα απ΄ όλα θεωρεί πως είναι τουλάχιστον κύριος του σώματός του. Αυτό το σώμα εμφανίζεται επίσης, αλίμονο ως το σώμα κάποιου άλλου, δηλαδή ως σώμα που δεν κατακυριεύεται τόσο εύκολα και ανοίγει το ερώτημα της αγάπης του σώματος, του δικού μου καθώς και του Άλλου. Η υπόθεση της αγάπης που θεμελιώνει το σώμα μέσω του ενδιαφέροντος για το σώμα του Άλλου παραχωρεί εύκολα το προβάδισμα στην κυριαρχία που απωθεί τον δεσμό του σώματος και της αγάπης. Ο Άγιος Θωμάς ο Ακινάτης ίσως προτίμησε τη διάνοια του Αριστοτέλη και την κυριαρχία του, από την χριστιανική αποκάλυψη της αγάπης.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου